- Тема 1. Грамотна комунікація як запорука взаємопорозуміння та продуктивності
- лекція №1
Лекція 1. 1. Навіщо потрібні комунікації та піар? Інструменти комунікацій, їхні функції
Питання, які розглянемо
- Що таке комунікація і комунікації?
- Нащо вони потрібні?
- Які бувають комунікації, як обрати потрібні та чого можна досягти, використовуючи їх?
- Що таке піар, чи погано «піаритись»?
Слово комунікація походить від латинського «communication», що означало дуже широку гаму понять: повідомлення, зв’язок, передача, бесіда, розмова, сполучення, а також – робити спільним, спілкуватися тощо. В сучасному трактуванні цей термін означає:
а) шляхи транспортного сполучення;
б) лінії зв’язку (телеграф, телефон, радіо);
в) лінії передачі енерго-, теплоресурсів тощо;
г) засоби передачі інформації (ЗМІ, соціальні медіа).
Прагнути будувати соціальні зв’язки, цікавитись чимось і розказувати про себе – це властивість людини. Так само комунікація є потребою, якщо йдеться не про окрему особистість, а про спільноту чи організацію (в даному випадку – громаду). Адже ми говоримо про комунікацію не лише як про обмін інформацією, а й як про невід’ємну частину управлінського процесу, інструмент менеджменту і маркетингу, завдяки якому можна, наприклад, формувати довіру. То ж, навіщо громаді потрібні публічні комунікації?
- Щоб члени громади знали, розуміли і підтримували дії тих, кого обрали на посади. Щоб вони пишалися своєю громадою і її владою і не тільки хотіли залишатися тут самі, а і своїм дітям рекомендували б те саме.
- Щоб інші державні інституції підтримували громаду, надавали їй консультації, допомогу, просували її інтереси тощо.
- Щоб потенційні партнери (наприклад, міжнародні чи вітчизняні недержавні організації, які реалізовують певні проєкти) дізнались про вашу громаду і були впевнені у вашій спроможності.
- Щоб такі самі сусідні громади знали про ваше існування, могли з вами дружити та конкурувати, створювати коаліції задля досягнення якоїсь тактичної чи стратегічної мети.
- Щоб бізнес (інвестори) знав про вашу територіальну громаду і міг використати її потенціал задля обопільного задоволення і отримання прибутку.
«Знати про ТГ», наприклад, для бізнесу, означає мати інформацію про те, що громада…
… шукає партнерів-інвесторів;
… є інвестиційно-привабливою;
… плани керівництва вашої ТГ збігаються з діловими планами й намірами інвестора;
… ТГ має конкретні й чіткі бізнес-плани та проекти, що працюють «на перспективу»;
…керівництво громади працює прозоро, публічно й відкрито.
Для того, щоб інвестори (та і будь хто) вчасно дізнавалися про всі ці важливі для них речі, слід використовувати певний набір «інструментів» (методів) комунікації. Всі вони умовно поділяються на традиційні і так звані новітні.
Традиційні методи масової комунікації («пряма» комунікація):
• поширення власного інформаційного бюлетеня;
• поширення поточних друкованих інформаційних продуктів вашої ТГ (листівки, буклети, річні звіти тощо);
• інформування через дошки оголошень;
• інформування через загальні збори членів громади;
• проведення спеціальних заходів та масових акцій (виставки, презентації, конкурси, фестивалі);
• церемоніальні та урочисті події – нагородження, пам’ятні вечори, вшанування визначних осіб;
• спортивно-масові заходи – походи, марафони, рейди, екскурсії;
• культурницькі, розважальні та інші події.
Комунікації через засоби масової інформації:
• поширення прес-релізу, прес-анонса та пост-релізу;
• проведення прес-конференції чи брифінгу;
• здійснення прес-туру;
• створення власних журналістських матеріалів;
• створення «готового» інтерв’ю.
Комунікації через Інтернет-засоби:
• підтримка власного веб-сайту територіальної громади;
• здійснення постійних комунікацій у соціальних мережах (наприклад, Facebook) чи меседжері (наприклад, у Viber чи Telegram).
Як відомо, кожна людина трактує по-своєму побачене на власні очі, або почуте від інших. Саме тому не достатньо просто жити красиво, поводитись гідно, заробляти багато – слід ще і підтримувати правильну думку громадськості про громаду в цілому і її окремих представників і представниць, які представляють громаду. Тобто йдеться про підтримку репутації, створення враження та інформування про важливі події задля створення потрібної громадської думки. Все це є функції піару (паблік рилейшнз, зв’язків з громадськістю). І насправді власним піаром в ті чи іншій мірі займається кожен з нас. Особливо ті, хто активно представлений в соціальних мережах і постить свої подорожі, навчання, демонструє членів родини (дітей, онуків), свої нагороди і сертифікати, якісь прояви творчості.
Звісно, що може бути так, що про вас (і вашу громаду) всі і так, без додаткових зусиль, завжди будуть думати і говорити лише добре. Але ймовірність цього невелика. Бо негативну інформацію люди розносять охочіше, ніж позитивну. Зазвичай добра репутація, імідж когось чи чогось – не є ситуативним випадком, а результат наполегливої системної праці, яку ведуть фахівці-піарники, тобто ті, хто знає і вміє будувати зв’язки з громадськістю. Будувати – щоб зміцнювати позитивний імідж вашої громади.
Для того, аби робота фахівця з комунікацій була ефективною, вона має:
- бути ретельно продуманою;
- спиратися на цінності, місію, діяльність організації;
- мати розроблені формати інформації та ключові повідомлення;
- бути розпланованою за календарем, враховуючи різні канали комунікації, цільові групи громадськості, з якими передбачається взаємодія, а також характери співпраці та партнерства з цільовою аудиторією;
- мати антикризовий план на випадок виникнення труднощів або конфліктних ситуацій.
Більше про поняття та складові комунікації та іі інструменти ви можете дізнатись з презентації «Комунікаційна складова реалізації проєкту» та статті «Комунікація в ТГ. Навіщо розвивати та як впоратися?».
Завдання до лекції 1.1.
Надайте письмові відповіді на наступні питання:
- Для чого ТГ може/має використовувати публічні комунікації? (Варіанти «щоб вирішувати свої проблеми» чи «щоб жити краще» не зараховуються – наводьте конкретні приклади).
- Які з інструментів комунікації ви використовуєте постійно, які ніколи не використовували і не плануєте, а які хотіли б використати, але вагаєтесь?
- Чому слід приділяти увагу паблік рилейшнз, тобто зв’язкам із громадськістю? Щоб що?
Примітка
Щоб наша комунікація була ефективною, просимо в електронному листуванні називати файли із виконаними завданнями за такою схемою: перша цифра – номер теми, друга – номер лекції, завдання до якої ви виконуєте. + Назва населеного пункту, громаду якого ви представляєте + ваше прізвище. Наприклад, для відповіді на питання до цієї лекції слід створити файл 1.1.Назва населеного пункту.Прізвище. Якщо уявити, що завдання виконувала людина на прізвище Горбенко з Краматорської громади, назва файлу має бути такою:1.1.Краматорськ.Горбенко.
Усього в курсі чотири теми, в кожній з яких по три лекції. Просимо для кожного завдання створювати окремий файл і прикріпляти його до листа, а не вкладати в нього.
У додатку лекція у зручному форматі та завдання
Зареєструватися на курс- Лекція 1. 1. Навіщо потрібні комунікації та піар? Інструменти комунікацій, їхні функції
- Лекція 1.2. З ким, коли і як комунікувати: внутрішня та зовнішня комунікації
- Лекція 1.3. Як організувати професійну комунікаційну роботу?
- Лекція 2.1. Як підсилити свою «видимість» в інформаційному просторі? Види медіаконтенту. Вибір інформаційних майданчиків.
- Лекція 2.2. Що таке інформаційний привід? З чого може складатися медіаплан роботи на рік?
- Лекція 2.3 Як грамотно підготувати інформаційне повідомлення (вимоги до тексту, фото/відео)
- Лекція 3.1. Правила підготовки медіазаходів
- Лекція 3.2. Як діяти в умовах кризових ситуацій?
- Лекція 3.3. Майстерність публічного виступу.